Jitka Kolmanová

„Jak vypadá zapůjčení luxusních jachet „na vlastní kůži“? Dlouhodobý klient naší společnosti se podělil o jeho příběh a sepsal své zážitky do krátkého článku. Jak sami uvidíte, plavba na privátní jachtě může být plnohodnotnou dovolenou.“

Jitka Kolmanová, travel designer

Rád si užívám života, objevuji nové lokality a zbožňuji moře. Ideálním způsobem, jak takové zájmy skloubit dohromady, je dovolená prožitá na luxusní jachtě. Byl jsem dvakrát, jednou s přáteli naladěnými podobně dobrodružně jako já, podruhé s rodinou. Nelituji ani jedné plavby, týden na moři vydá za měsíc prázdnin na pevnině. Proč, o to se s vámi chci podělit.

Tak především: jachta, to není jen tak nějaká loď, jachta – to je styl. Jachtu nelze považovat za kus dřeva, kovu a plastu, smontovaný pro reprezentační účely. Pokud chcete poznat skutečnou atmosféru plavby, nestačí se na ní projet kolem přístavu nebo na nejbližší ostrov. Plavbu musíte skutečně prožít, abyste s lodí vytvořili jedinečné pouto, které ve vás už navždy zůstane.

Pravdou zůstává, že někteří ultramilionáři to vzali hezky od podlahy a mají se opravdu čím chlubit. Největší privátní loď vlastní Rus Andrej Melničenko. Jeho jachta pojmenovaná nekomplikovaně „A“ je dvakrát delší než obří dopravní letadlo Airbus A380, vyšší než pražská rezidence Eliška a o komfort pasažérů se stará 54 členů posádky. Stála deset miliard korun a zahrnuje mj. podmořskou pozorovatelnu nebo heliport.

Jachta Romana Abramoviče, majitele fotbalového klubu Chelsea, zase připomíná spíše plující pevnost: nechybí pancéřování, neprůstřelná skla, miniponorka, a dokonce ani systém protiraketové obrany. Přepychová, romantikou a teplem vonící jachta La Belle (tzn. „Kráska“) je naopak určena pouze pro krásnější pohlaví. Až bude postavena, muži se na její palubu zkrátka nedostanou.

Špičkové zařízení jachet samozřejmostí

Ovšem i plavidla běžně k dispozici stojí za to. Pro jízdu s přáteli jsem vybíral z trojice Ancallia, Rhino a La Pellegrina. Všechna se vyznačují ladným vzhledem, bezpečností, skvělými jízdními vlastnostmi a širokou paletou služeb. Jedná se v podstatě o plovoucí, kompletně a luxusně vybavené vily, které reálně nemusíte opustit, zároveň však poznáte kus světa a užijete si pořádnou porci zábavy.

Původně jsem se pídil i po technických vlastnostech lodí, ale zjistil jsem, že to v podstatě nemá smysl. Svými parametry jsou hodně srovnatelné a všechny disponují kotevními stabilizátory umožňující nerušený pobyt na neklidné vodě. Pohon je tichý a rychlost mezi 15 až 20 uzly (tedy zhruba 30 kilometrů za hodinu) umožňuje v pohodě dosáhnout vytyčených výletních cílů a zastávek.

Hlavním důvodem, proč se nemusíte o nic starat, je však přítomnost posádky, která všechno zajistí. Samozřejmě, že si řízení jachty můžete vyzkoušet – udělal jsem to a je to zajímavá zkušenost. Ale jinak je dobré všechno nechat na profesionálech a věnovat se rodině, kamarádům…

Dalším výrazným znakem jachet je jejich prostornost. Odhlédnu-li od jejich rozměrů, dosahujících až kolem 50 metrů délky, zaujmou hlavně efektivitou uspořádání svého interiéru. Do padesáti metrů se už něco vejde, tady je však účelnost na místě: nic nepřebývá, ani nechybí, vše je na svém místě. Proto je vybavení jachet tak široké a během čtrnáctidenní plavby nemáte šanci se nudit.

Prakticky ke standardnímu zařízení patří klimatizace, wi-fi, vířivka, velký televizor s videotékou a videohrami, bar či posilovna s náčiním. Samostatnou kapitolou je bohatý výběr vybavení pro nejrůznější vodní hrátky jako plachtění, šnorchlování, vodní lyže, kajak nebo jízda na skútru. Hlavně děti nadchne možnost připojení různých klouzaček a dalších atrakcí. Kdo má chuť, může se věnovat mořskému rybolovu.

Na delší výpravě oceníte dostatek soukromí. Jednotlivé kajuty jsou velikostně, proporčně i vybavením odlišeny tak, aby si každý vybral podle svých potřeb. Jejich elegantní atmosféru dotváří stylový nábytek. Konečně jenom v samých superlativech je třeba vyjadřovat se o designu jachet. Každá z nich má svou duši a vy se neplavíte prostě jen tak na lodi, ale užíváte si se svou Ancallií, Pellegrinou, Rhinem nebo Tygřím okem…

Vítejte na palubě

Když jsem vyrazil poprvé, bylo to se skupinou dobrých známých. Nebyl jsem omezen žádnými závazky, toužil jsem poznat něco nového, a tak slovo dalo slovo a já už spolu s ostatními seděl v letadle. Naším cílem je žhavý Karibik, který hodláme prozkoumat ze všech stran.

Plavba jachtou začíná vlastně už na letišti, kde na nás čekali zástupci jachtařské společnosti. Jedeme do přístavu, kde se pohupuje nádherná jachta, připomínající spíše vesmírnou loď než námořní plavidlo. Marcelo, náš průvodce, je sympatický, usměvavý chlapík, který toho o plavbách a o moři ví skutečně hodně. A hlavně, touží splnit každé naše přání.

Program cesty již máme připravený, ladit se budou pouze drobnosti. Například to, jaké je naše oblíbené jídlo a pití, jaké sporty preferujeme, v kolik hodin chceme ráno vstávat... Konečně jsme u lodě. Nestačím se ani pořádně rozkoukat a už se servíruje „welcome drink“ s lehkou svačinkou. Vítá nás opravdový kapitán lodi a přeje klidnou, na zážitky bohatou plavbu.

Průběh plavby určujete vy

Další velkou výhodou privátní plavby – oproti hromadně organizovanému pobytu – je naprostá svoboda volby. Je jenom na vás, co se v dalších okamžicích, hodinách, dnech bude dělat. Vy jste pánem situace a určujete program. Nás tedy bylo celkem deset, ale zájmy jsme měli podobné a vždy jsme se rozumně dohodli.

Přesný itinerář plavby, místa kotvení, výlety, časový harmonogram, o tom všem rozhodujete vy. Na druhou stranu, průvodce vám kdykoliv poradí, nebo můžete zkrátka úplně všechno nechat na něm. Marcelo byl v tomto ohledu dokonalý, nevnucoval se, ale zároveň vždy, když bylo potřeba, nabídl tip, řešení. Například večerní party na Martiniku, během které jsem ochutnal celou řadu místních specialit, byl jeho nápad…

Když jsem u toho vychvalování soukromé plavby, nesmím zapomenout na jistou exkluzivitu v možnostech pohybu. Samozřejmě, že i během standardní dovolené můžete vyrazit, kam se vám zlíbí (pokud tedy nenarušíte nějaký zákaz vstupu). Jak se ale kupříkladu dostat na romantickou písečnou pláž ve skalnaté zátočině, do které je přístup pouze po moři? Samozřejmě, že jachtou. A máte celou zátoku jenom pro sebe! My jsme se takto dostali například na řadu úžasných míst na Bahamách.

Načítám

Velrybí přátelé a lahodný tuňák

Ale popravdě, polehávání na plážích nebylo to hlavní, kvůli čemu jsem se na tuhle dovolenou vydal. Byť musím přiznat, že některé z nich v Dominikánské republice byly skutečně famózní. Mnohem více šlo o neopakovatelné momenty, na které nikdy nezapomenete. Jednou například, na dohled břehů „Dominikány“, Marcelo jen tak, s hraným nezájmem, povídá: „Chcete vidět velryby?“

Nemusel nás dvakrát přemlouvat, spatřit tyhle obří savce ve volné přírodě je neskutečná věc. Turisté je pozorují od poloostrova Samaná, ale my se posunuli více na západ, do zálivu Escocesa, a zhruba po hodině kroužení ve zdejších vodách je opravdu uviděli. Pořídil jsem s nimi dlouhou řadu parádních fotografií.

Když kytovce představení přestalo bavit, otočili jsme loď k pobřeží a odpočinuli si na skvostné, zcela liduprázdné pláži. Zrovna jsem si užíval chladivých vod Atlantiku, když tu nevěřím vlastním očím – velrybí stádo připlavalo skoro až ke mně! Přiznávám, že ve mně byla malá dušička, fotoaparát na břehu, ale setkání to bylo překrásné, neuvěřitelné, neopakovatelné.

Pro takové zážitky si plavbu jachtou nemůžu vynachválit a řadím ji mezi „best of“ mého života. Pořád budu vzpomínat na to, jak jsem si pochutnal na výtečném tuňákovi, kterého jsem ulovil kousek od ostrova Svatý Martin. Ano, to je ten se světoznámou pláží Maho, nad níž jenom pár metrů vysoko prolétávají letadla přistávající na sousedním letišti princezny Juliany.

Krajinou jako stvořenou v ráji

Na Kubě, v zemi, kde snad ještě pořád zítra znamená již včera, jsem se cítil jako na jiné planetě. Ta podivuhodná směsice Fidelových a Che Guevarových dvojníků, naleštěných amerických bouráků z 50. let, velkolepých, avšak oprýskaných budov a špinavých ulic vonících rumem, doutníky a potem mě úplně dostala. Což o to, pláže ve Varaderu mají pěkné, ale atmosféra Havany je prostě nepřekonatelná.

Na Svatém Vincentu jsme nemohli vynechat známou zátoku Wallilabou Bay, v níž se točil dobrodružný film Piráti z Karibiku. Náš Marcelo byl též mistr v zařizování všemožných vstupenek (obzvláště na poslední chvíli) či rezervací do restaurací. Ve vyhlášeném jamajském letovisku Montego Bay jsme proto mohli zajít do vyhlášeného klubu na nefalšovanou reggae show.

Liboval jsem si však především ve vodních aktivitách, nejvíce v potápění. U Belize jsem prozkoumal legendární podvodní krasový závrt Great Blue Hole, který je součástí Mezoamerického korálového útesu. Fantastické pohledy nabízí už jenom přeplutí této 124 metrů hluboké díry jachtou, a co teprve, když se do jejích hlubin ponoříte!

Věnoval jsem se ovšem i kneeboardingu (člunem vás táhnou na prkně, na kterém sedíte), wakeboardingu (kombinace vodního lyžování a surfingu) a seabobu (podvodní skútr). Pořád bylo co dělat a večer jsme plní zážitků spokojeně usínali – jenom Marcelo tiše bděl nad naším klidným spánkem.

Načítám

Hurá na jachtu s celou rodinou

Čas plynul a já stále vzpomínal na svou báječnou výpravu do dalekého Karibiku. Když povyrostly naše ratolesti, rozhodli jsme se s manželkou pro celorodinnou dovolenou na jachtě – pro mne tedy výpravu číslo dvě. Děti byly samozřejmě nadšené a už se nemohly dočkat. Bylo mi jasné, že bude důležité vymyslet pro ně atraktivní program, aby večer byly dostatečně unavené a my s manželkou měli také trochu času na sebe.

Zásadní byl již výběr správné lodi. Vzhledem k tomu, že jsme byli jenom čtyři, stačila nějaká menší jachta, avšak vybavená s ohledem na věk dvou dětských členů posádky. Po kratším rozvažování jsme zvolili velice pohodlnou loď s rodinným kinem, hernou Playstation, relaxačním jacuzzi a pestrou paletou přídavných vychytávek, klouzačkou přímo do moře počínaje a nafukovacím banánem konče.

Balení bylo náročné, nezdá se to, ale dva pětiletí kluci mají celkem slušné nároky. Nakonec jsme konečně seděli v letadle a mířili směrem Indický oceán. Tento region jsem vybral z důvodu jeho politického klidu a geografické přehlednosti – jenom voda a z ní vyčuhující čarokrásné ostrůvky.

Když srovnám obě plavby, těžko z nich vyberu lepší. Každá byla trochu jiná, spojoval je však výtečný přístup posádky a obsluhujícího personálu. V tomto směru nelze nic vytknout, vždy o nás bylo dobře postaráno. Kluci se hodně skamarádili s kapitánem, dlouhé hodiny trávili u kormidla a hltali jeho vyprávění o mořských příšerách. My sice žádnou nepotkali, přesto jsme si užili celou řadu zajímavých zážitků.

V říši věčného slunce

Seychely nás přivítaly perfektním slunečným počasím, které vydrželo po celou dobu. Nemohlo chybět pozorování obřích želv, které jsou zdejší oblíbenou atrakcí, ani výlet do pralesní rezervace Vallée de Mai. Hotovou hodinu přírodopisu děti absolvovaly na Madagaskaru, vyhlášeném zvláště ohromnými stromy baobaby a hravými poloopicemi lemury.

Mně osobně se nejvíce líbilo na Mauriciu. Severně od něj se v moři krčí několik neobydlených ostrůvků jako Gabriel či Fiat, k nimž se normálně nedostanete. Pro naši jachtu to ovšem nebyl problém a koupání na zdejších panenských plážích jsme si všichni čtyři pořádně vychutnali.

Cestou na mauricijský jih jsme zakotvili v přístavu hlavního města Port Louis, ale jenom proto, aby někdo z posádky zaběhl nakoupit čerstvé bagety k snídani. V hlučné metropoli jsme se nechtěli příliš zdržovat, měli jsme namířeno k poloostrovu Le Morne Brabant s podivuhodnou, stejnojmennou stolovou horou, která tam vyrůstá prakticky z ničeho. Pláže v jejím stínu stály skutečně za to.

Chystám třetí výpravu. Zkuste to také!

Tyto zápisky jsou pouhým zlomkem toho, co jsem na obou plavbách zažil zajímavého. Bylo toho na celý život, ale člověk nemá nikdy dost – a jelikož se plavba privátní jachtou Indickým oceánem naší rodině moc líbila, už plánujeme další podobnou dovolenou. S dětmi se tentokrát vrátíme do božského Karibiku. Zůstala tam spousta míst, která jsem ještě neviděl…

Petr Udavský, chief travel consultant

Petr Udavský

chief travel consultant

Připravíme vám nezapomenutelný zážitek kdekoliv na světě. Zavolejte mi nebo napište a s týmem designérů vám zajistím dovolenou na míru.